Συμβουλές για...
Πριν την αναχώρηση
Όταν χρησιμοποιούμε τα ακτοπλοϊκά μέσα συγκοινωνίας, πρέπει να βρισκόμαστε, τουλάχιστον, μία ώρα πριν την αναχώρηση, στο χώρο επιβίβασης του πλοίου. Αν δεν προλάβουμε τον απόπλου του πλοίου, δεν δικαιούμαστε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, αφού φέρουμε την ευθύνη, για τη μη έγκαιρη προσέλευση, στο χώρο επιβίβασης.
Ακύρωση ταξιδιού
Τηλεφωνικές ακυρώσεις εισιτηρίων δεν γίνονται. Θα πρέπει να προσκομίσουμε το εισιτήριο στα γραφεία της εταιρείας τουλάχιστον 24 ώρες πριν την αναχώρηση. Στην περίπτωση αυτή οι εταιρείες προσφέρουν ένα ανοικτό εισιτήριο που μπορεί να το χρησιμοποιήσει ο επιβάτης μέχρι 12 μήνες μετά την ματαίωση του ταξιδιού. Διαφορετικά, ο νόμος προβλέπει να σας επιστραφεί το 50% της αξίας του (εάν η ακύρωση δεν γίνει έγκαιρα, τότε δεν δικαιούστε ούτε το ανοικτό εισιτήριο, ούτε την επιστροφή χρημάτων).
Τα ανωτέρω ισχύουν αν από αμέλεια έχει αλλοιωθεί ή καταστραφεί το έντυπο του εισιτηρίου.
Απώλεια εισιτηρίου
Σε περίπτωση που χάσουμε το εισιτήριό μας, θα πρέπει να αγοράσουμε νέο για να ταξιδέψουμε. Εν συνεχεία, θα πρέπει να δηλώσουμε εγγράφως την απώλεια, αναφέροντας την ημερομηνία του ταξιδιού, την διαδρομή και τον αριθμό του απολεσθέντος εισιτηρίου, τον αριθμό του νέου εισιτηρίου που αγοράσαμε και φωτοτυπία αυτού. Εφόσον το απολεσθέν εισιτήριο δεν βρεθεί στα αρχεία της εταιρείας - ως ταξίδεψαν σε διάστημα 12 μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης - θα χορηγηθεί δωρεάν εισιτήριο ισόποσης αξίας με το απολεσθέν.
Καθυστέρηση αναχώρησης
Εάν καθυστερήσει ν' αναχωρήσει το πλοίο μας, δικαιούμαστε κάλυψη των εξόδων διαμονής και διατροφής. Επίσης, μπορούμε ν' ακυρώσουμε το εισιτήριό μας και να ζητήσουμε να μας επιστραφούν τα χρήματά μας, όπως και να διεκδικήσουμε αποζημίωση, στα πολιτικά δικαστήρια, αν έχουμε υποστεί υπερβολική ταλαιπωρία ή ζημία.
Εκτός πλοίου αλλά με εισιτήριο
Εάν μείνουμε εκτός πλοίου, παρόλο που έχουμε «κόψει» εισιτήριο, λόγω υπεράριθμων κρατήσεων θέσεων, ειδοποιούμε, αμέσως, το τοπικό λιμεναρχείο. Η λιμενική αρχή θα καλέσει τον εισαγγελέα, ο οποίος μπορεί να ασκήσει ποινική δίωξη, κατά του πράκτορα, που εξέδωσε το εισιτήριο και κατά του πλοιοκτήτη, όπως και κατά του πλοιάρχου, σε περίπτωση, που διαπιστωθεί μεταφορά υπεράριθμων επιβατών.
Πέρα από τις ποινικές κυρώσεις, η λιμενική αρχή μπορεί να επιβάλλει διοικητικό πρόστιμο, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να αφαιρεθεί, από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, η άδεια σκοπιμότητος δρομολόγησης του πλοίου. Σε περίπτωση, που έχουμε κλείσει θέση, με καμπίνα και βρούμε τη θέση μας κατειλημμένη, μπορούμε να υποβάλλουμε μήνυση, στις λιμενικές αρχές, γιατί η διπλή κράτηση καμπίνας λογίζεται, ως υπεράριθμη κράτηση εισιτηρίου.
Για τα παράπονά σας
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού οι επιβάτες θα πρέπει, για κάθε παράπονο ν' απευθύνονται, στον πλοίαρχο ή στον ύπαρχο του πλοίου. Μετά το τέλος του ταξιδιού, ο επιβάτης μπορεί ν' απευθυνθεί στις λιμενικές αρχές ή στην πλοιοκτήτρια εταιρία. Η τελευταία δεν ευθύνεται, για τυχόν καθυστέρηση ή αλλαγή του δρομολογίου, αν αυτό οφείλεται στις κακές καιρικές συνθήκες ή σε εντολή του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, όταν π.χ. το πλοίο βρίσκεται σε θαλάσσια περιοχή, όπου έχει προκληθεί ναυάγιο.
Μεταφορά αυτοκινήτου
Εάν μεταφέρουμε το αυτοκίνητό μας, με το πλοίο, είμαστε υπεύθυνοι, για τη φόρτωση και εκφόρτωσή του, στο πλοίο. Εάν κατά τη διάρκεια της επιβίβασης ή αποβίβασης, συμβεί κάποια σύγκρουση, με άλλο αυτοκίνητο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεν καλύπτεται, από τις ασφαλιστικές εταιρίες. Εάν όμως, το αυτοκίνητό μας υποστεί κάποια βλάβη, από κακό χειρισμό του πλοιάρχου, ενόσω βρίσκεται φορτωμένο, δικαιούμαστε αποζημίωση, από την πλοιοκτήτρια εταιρία.
Αντικείμενα μεγάλης αξίας
Τέλος, εάν μεταφέρουμε μεγάλα χρηματικά ποσά, αντικείμενα αξίας ή άλλα τιμαλφή, έχουμε τη δυνατότητα να τα παραδώσουμε στο λογιστήριο του πλοίου, για φύλαξη. Σε περίπτωση που αυτά κλαπούν, έχουμε δικαίωμα αποζημίωσης, ίσης με την αξία τους.
Τήρηση των αγορανομικών διατάξεων
Στα καταστήματα που λειτουργούν στα πλοία (κυλικεία, μπαρ, εστιατόρια, κ. λ. π.) εφαρμόζονται οι ισχύουσες για ομοειδή καταστήματα στην ξηρά αγορανομικές διατάξεις. Οι διατάξεις αυτές αφορούν κυρίως:
• Στην ύπαρξη αναρτημένων τιμοκαταλόγων σε εμφανή σημεία, στους οποίους αναγράφονται με ευκρίνεια όλα τα προσφερόμενα από κάθε κατάστημα είδη και οι τιμές διάθεσής τους.
• Στην έκδοση αποδείξεων ταμειακής μηχανής με τις αναγραφόμενες στους τιμοκαταλόγους τιμές.
• Στην αναγραφή των ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης επί της συσκευασίας των εμφιαλωμένων νερών και αναψυκτικών ποτών, που παράγονται και εμφιαλώνονται στην Ελλάδα.
• Στην διάθεση στις καθοριζόμενες από την αριθ. 16/2003 Α. Δ. τιμές των ακολούθων ροφημάτων: καφέδες (ελληνικός, στιγμιαίος, φίλτρου, καπουτσίνο, εσπρέσσο, φρέντο), τσάι, σοκολάτα και φυσικοί χυμοί και στην απαγόρευση είσπραξης αυξημένου αντιτίμου σε περίπτωση διαφοροποίησής τους (καφές διπλός ελληνικός ή εσπρέσσο). Ως διάθεση καφέδων, τσαγιού, σοκολάτας ρόφημα και χυμών νοείται αυτή που απευθύνεται σε όρθιους ή διερχόμενους πελάτες που αυτοεξυπηρετούνται μέσω συστήματος ΣΕΛΦ - ΣΕΡΒΙΣ.
• Στην απαγόρευση διάθεσης στους καταναλωτές προϊόντων που έχει παρέλθει η ημερομηνία τελικής κατανάλωσής τους ή χωρίς αναγραφή ενδείξεων (ημερομηνία τελικής κατανάλωσης, στοιχεία παρασκευαστή / συσκευαστή, τόπος παραγωγής / συσκευασίας κ. λ. π.) επί των συσκευασιών.
• Στην απαγόρευση μερίδων φαγητού βάρους μικρότερου του καθορισμένου καθώς και στην παρασκευή του φαγητού με μη επιτρεπόμενα υλικά και είδη.
Δικαιώματα για τετράποδους επιβάτες
Σύμφωνα με την νομοθεσία, απαγορεύεται η παραμονή κατοικίδιων ζώων σε όλους τους εσωτερικούς χώρους του πλοίου, παρ' όλα αυτά όμως το αγαπημένο μας κατοικίδιο μπορεί να ταξιδέψει:
• Μόνο στο κατάστρωμα και κάτω από την προσωπική μας επίβλεψη.
• Στους ειδικούς χώρους - κλουβιά που υπάρχουν σε όλα τα πλοία.
• Θα πρέπει να έχετε μαζί σας το βιβλιάριο υγείας του ζώου, ενώ τα σκυλιά θα πρέπει να φοράνε φίμωτρο.